Pilihan Bahasa :  BM        Biru  Merah  Hijau  Kecilkan Tulisan Saiz Tulisan Asal Besarkan Tulisan Kontras Sederhana Kontras Gelap Kontras Terang w3c rss



    PAUTAN SEGERA

   Panduan Amalan Klinikal   Panduan Pesakit    Pencapaian Piagam Pelanggan    Sistem Maklumat Pendaftaran Pesakit    Caj Rawatan Pesakit                                  

 

Home / Kerja Sosial

UNIT KERJA SOSIAL 



KETUA UNIT


  Anuar bin Long
  Pegawai Kerja Sosial Perubatan
  Gred S41




PENGENALAN
Unit Kerja Sosial Perubatan Hospital (UKSP) merupakan salah satu unit sokongan klinikal di Hospital Tuanku Fauziah yang menyediakan perkhidmatan BANTUAN PRAKTIK DAN TERAPI SOKONGAN kepada pesakit-pesakit yang dirujuk oleh Pakar/Pegawai Perubatan dan pegawai lain mengikut displin berkaitan.
Unit ini mula beroperasi di Hospital Tuanku Fauziah sejak awal tahun 1980an dengan nama Unit Kebajikan Hospital. Pada ketika itu hanya terdapat satu perjawatan iaitu Penolong Pegawai Kebajikan S27 yang merupakan jawatan kader dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Selaras dengan perkembangan bidang tugas dan skop perkhidmatan yang semakin luas dan mencabar, dua (2) perjawatan telah diwujudkan pada tahun 2003 dan 2006 iaitu Pegawai Kerja Sosial Perubatan S41 dan Pegawai Kerja Sosial Perubatan S44 sementara jawatan S27 telah dinaiktaraf kepada S32. Kini UKSP diketuai oleh PKSP gred S48 dan dibantu oleh seorang PKSP S44, seorang S41, seorang PPSP S32 dan seorang Pembantu Tadbir yang dipinjamkan oleh pihak pengurusan HTF untuk melancarkan lagi operasi unit.
Perkhidmatan Kerja Sosial Perubatan yang disediakan adalah meliputi perkhidmatan Bantuan Praktik dan Terapi Sokongan kepada pesakit-pesakit tidak berkemampuan dan yang memerlukan melalui rujukan oleh Pakar/pegawai Perubatan, pegawai di hospital dan hospital-hospital luar. Pengendalian kes dijalankan melalui sesi temubual, siasatan, lawatan dan lain-lain intervensi bertujuan mengenal pasti permasalahan sebenar pesakit. Semua kes akan dikendalikan mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan. Pihak unit berperanan sebagai “liason officer” antara pesakit dan agensi-agensi luar (kerajaan dan bukan kerajaan) dalam menyalurkan bantuan-bantuan yang diperlukan oleh pesakit.

 

VISI

Menjadikan UKSP sebagai unit sokongan yang mengendalikan kes secara professional dalam menyalurkan bantuan mengikut keperluan dan mematuhi prosedur

MISI

Memastikan agar setiap rujukan kes dikendalikan mengikut kesuaian bagi membolehkan klien meningkatkan kualiti dan menikmati kesejahteraan hidup.


OBJEKTIF

1. Memberi perkhidmatan psiko-sosial kepada pesakit di dalam proses rawatan dan pemulihan.
2. Membantu memulihkan kefungsian sosial agar pesakit menjadi produktif, berdikari dan kembali kepada komuniti selaras dengan batas keupayaan mereka.


FUNGSI

1. Untuk memberikan perkhidmatan sosial yang berasaskan kepada prinsip kerahsiaan, prihatin (caring) dan berkesan bagi membantu pesakit-pesakit agar dapat mengatasi (cope) masalah sosial dan emosi yang dihadapi dan mengganggu proses rawatan mereka.
2. Untuk mempastikan agar mereka (pesakit) mendapat rawatan sosial yang maksima bagi memulihkan kefungsian sosial dan kembali kepada keluarga serta kemuniti di mana mereka tinggal.


PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

1. PERKHIDMATAN - BANTUAN PRAKTIK.
    1. Alat-alat perubatan, implan dan prosthesis
    2. Kewangan untuk rawatan perubatan dan ubat-ubatan
    3. Kewangan sara diri, tambang dan wang saku
    4. Mengesan waris
    5. Penempatan ke institusi
    6. Laporan Penilaian Sosio Ekonomi
    7. Pendaftaran kad OKU
    8. Bantuan kewangan untuk susu, lampin pakai buang dan lain-lain

2. PERKHIDMATAN - TERAPI SOKONGAN / KES PSIKOSOSIAL.
    1. Kes penderaan kanak-kanak (seksual, fizikal, emosi dll)
    2. Kes kelahiran bayi di luar nikah
    3. Kes keganasan rumah tangga
    4. Kes cabul/rogol
    5. Cubaan Bunuh Diri
    6. Dan lain-lain
3. AGENSI BANTUAN.
    1. Tabung Bantuan Perubatan (TBP) Kementerian Kesihatan Malaysia
    2. Majlis Kanser Nasional (MAKNA)
    3. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu
    4. Jabatan Kebajikan Masyarakat
    5. Tabung Kebajikan Perubatan Malaysia (TKPM)
    6. Pusat Dialysis Tuanku Syed Putra
    7. Pusat Dialysis Tuanku Syed Putra
    8. Buddhist Tzu Chi Merit Society
    9. Yayasan Sultanah Bahiyah


MASA PERKHIDMATAN

   - Hari Isnin hingga Jumaat dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang.
   - Hari Sabtu dan Ahad – Cuti .

AKTIVITI – AKTIVITI
1. Menganjurkan Program Bakul Iftar - Penyampaian bantuan hamper makanan asas kepada pesakit miskin hasil sumbangan derma oleh kakitangan HTF untuk persediaan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Sumbangan di serahkan oleh Pengarah HTF dan Pegawai-Pegawai HTF ke rumah-rumah pesakit.
2. Menganjurkan Kursus Keluarga Mithali Menjemput Bahagia untuk Pegawai Perubatan dan Paramedik serta Pegawai Kerja Sosial Zon Utara.
3. Bekerjasama dengan Yayasan Tuanku Syed Putra Perlis untuk Program Sumbangan Bayi Lahir Tabung Putra Petri – 30 bayi kurang berkemampuan yang dilahirkan sempena Keputeraan Tuanku Raja Perlis telah menerima akaun simpanan Tabung Haji dan didaftarkan haji (bayi Muslim) dan akaun simpanan Amanah Saham Gemilang (bayi bukan islam)
4. Menganjurkan Program Ceria Ke Sekolah 2018 dengan kerjasama Yayasan Tuanku Syed Putra Perlis, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis serta Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Perlis – bantuan persekolahan seperti pakaian sekolah, beg sekolah, kasut sekolah dan alat tulis untuk pesakit kanak-kanak dan anak pesakit kronik yang tidak mampu.
5. Terlibat dalam Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)
6. Terlibat dalam Program Outreach HTF
7. Terlibat dalam aktiviti Sukarelawan HTF antaranya lawatan ke Wad bersama NGO
7. Terlibat dalam program Sukarelawan bersama Pertubuhan Kumpulan Sokongan Kanser Negeri Perlis (PERKEN)

PENCAPAIAN
KPI
Masa Tindakbalas Awal Rujukan Pesakit Bagi Perkhidmatan Kerja Sosial Perubatan Adalah Dalam Tempoh Dua Hari Bekerja.

Standard Pengukuran:
Sebanyak 90% kes yang dirujuk diambil tindakbalas dalam tempoh dua (2) hari bekerja.

Pencapaian :
97.3 % kes yang dirujuk diambil tindakbalas dalam tempoh dua (2) hari bekerja.

** Definasi Tindakbalas Awal:
Intervensi awal yang melibatkan sekurang-kurangnya salah satu aktiviti seperti berikut:-
• Penilaian Biopsikososial
• Perbincangan dengan perujuk
• Beri temujanji
• Menghubungi klien / penjaga

 

Tarikh Kemaskini : 28 Disember 2017

dasar privasi Dasar Privasi     dasar keselamatan Dasar Keselamatan     penafian Penafian     peta lokasi Peta Lokasi     bantuan Bantuan dan Sokongan